Είναι εχθρός μας η οθόνη;

kid on tablet

Η υπερβολική έκθεση στην οθόνη βλάπτει, λένε οι ειδικοί και τη συνδέουν με την παιδική παχυσαρκία, τις διαταραχές στον ύπνο και με προβλήματα συμπεριφοράς. Πόσες φορές έχεις ακούσει κάτι τέτοιο;
Σίγουρα πολλές και όταν η πηγή είναι η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής δεν μπορείς να την αμφισβητήσεις. Εκτός και αν είσαι η ίδια η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής που οργάνωσε debate για το θέμα, αμφισβητώντας τα λεγόμενά της και αν προσέξεις λίγο περισσότερο θα δεις πως οι έρευνες για το “παιδί και tablet”  δεν λένε, ίσως, αυτό που φοβόμαστε να ακούσουμε.
Μήπως αυτό που για τους γονείς είναι καινοφανές δεν εντυπωσιάζει το ίδιο ένα παιδί; Μήπως, τελικά, το πρόβλημα δεν είναι ποια συσκευή έχει απέναντί του το παιδί αλλά τι κάνει με αυτή;
Αν αντιμετωπίζεις τη συσκευή ως μια ηλεκτρονική μπέιμπι σίτερ το πιθανότερο είναι πως η συσκευή θα χρησιμοποιηθεί ακριβώς έτσι, ως μπέιμπι σίτερ δηλαδή. Αν όμως τη χρησιμοποιήσεις όπως ένα βιβλίο “που θα διαβάσουμε μαζί” ή ένα “παιχνίδι που θα παίξουμε μαζί”;
Οι άλλες έρευνες, αυτές που συνήθως δεν φτάνουν στα ελληνικά μέσα, ίσως επειδή δεν είναι τόσο φοβιστικές, αναδεικνύουν μια άλλη διάσταση. Αυτό που καλό θα είναι να αποφύγει ο γονιός είναι η παθητική, η τηλεοπτικού τύπου ας πούμε, κατανάλωση. Σύμφωνα με αυτό το σκεπτικό ακόμα και για ένα παιδί των τελευταίων τάξεων του Δημοτικού, το να βλέπεις ένα βίντεο στο YouTube για τους παγετώνες είναι το ίδιο με το να το βλέπει στην τηλεόραση.
Οπότε αυτό που λένε οι ερευνητές είναι να φορτώσουμε ένα app που το παιδί θα πυροβολεί ό,τι κινείται. Interactive δεν είναι και αυτό;
Ναι αλλά όχι. Το κλειδί είναι το διαρκές πήγαινε-έλα, η διαρκής αλληλεπίδραση, η διασύνδεση γνώσεων που αποκτήθηκαν στο σχολείο ή τον ελεύθερο χρόνο με το ψηφιακό περιβάλλον. Σκέψου, για παράδειγμα, παιχνίδια με γρίφους ή γρανάζια ή λαβυρίνθους ή γεωμετρικά σχήματα ή ήχους που πρέπει το παιδί να συνδυάσει με εικόνες. Παιχνίδια μνήμης ίσως; Παιχνίδια γνώσης για μεγαλύτερα παιδιά; Σε κάθε περίπτωση παιχνίδια που μπορούν να παίξουν τα παιδιά με τους γονείς τους.
Διάβασε περισσότερα:
Putting Education in “Educational” Apps: Lessons From the Science of Learning
Screen Sense: Setting the Record Straight (pdf)
Photo credit: flickr / Devon Christopher Adams

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *